>
Seo-pozycjonowanie

Co to jest identyfikacja wizualna i dlaczego jest taka ważna?

Prowadzisz firmę lub właśnie zaczynasz przygodę z własnym biznesem? Potrzebujesz logotypu, wizytówek i papieru firmowego? Czy wiesz, że to jedne ze składowych identyfikacji wizualnej? Z myślą o Tobie przygotowaliśmy ten artykuł, w którym pokrótce wyjaśniamy czym jest identyfikacja wizualna i jakie korzyści z jej posiadania płyną dla Twojego biznesu.

Co to jest identyfikacja wizualna i dlaczego jest taka ważna?

Prowadzisz firmę lub właśnie zaczynasz przygodę z własnym biznesem? Potrzebujesz logotypu, wizytówek i papieru firmowego? Czy wiesz, że to jedne ze składowych identyfikacji wizualnej? Z myślą o Tobie przygotowaliśmy ten artykuł, w którym pokrótce wyjaśniamy czym jest identyfikacja wizualna i jakie korzyści z jej posiadania płyną dla Twojego biznesu.

Co to jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna (corporate identity, CI, visual identity) to podstawowe narzędzie, które służy kreowaniu wizerunku marki na rynku. Świadomy wybór symboli oraz szeregu działań promocyjnych, których celem jest budowanie rozpoznawalnego, określonego wizerunku marki, wzbudzanie pożądanych u odbiorcy uczuć i skojarzeń związanych z marką.

Co składa się na kompleksową identyfikację wizualną?

  • logo/logotyp,
  • kolory firmowe,
  • krój pisma/rodzaj czcionki,
  • druki firmowe (papier firmowy, koperty firmowe,wizytówki, itp.),
  • wygląd produktów oraz opakowań,
  • wzory materiałów reklamowych (folderów, banerów, plakatów, itp.),
  • ubiór pracowników,
  • oznakowanie środków transportu,
  • wystrój budynków, wnętrz biurowych, punktów sprzedaży, stoisk targowych,
  • informacja wizualna (tablice informacyjne zewnętrzne i wewnętrzne, szyldy firmowe),
  • inne elementy identyfikacji (flagi, gazety reklamowe, np.: długopisy, maskotki).

Tak naprawdę zakres identyfikacji wizualnej zależy od aktualnych potrzeb Twojej firmy. Podstawę stanowi zwykle określenie kolorów firmowych, projekt logo, a także wybór odpowiedniego kroju czcionki – te informacje zawarte są w księdze znaku, która następnie stanowi podstawę do wykonania pozostałych elementów identyfikacji wizualnej.

Co to jest identyfikacja wizualna

Po co Twojej firmie identyfikacja wizualna?

Zamknij oczy. Wyobraź sobie żółtą, zaokrągloną dużą literę M. Co nasuwa Ci na myśl? Sieć popularnych restauracji typu fast food? Jakie emocje w Tobie wzbudza? Przypomina dzieciństwo? To obietnica, że niemal w każdym miejscu na świecie zjesz stosunkowo dobry i niedrogi posiłek. Charakterystyczne M wypatrzone z drogi, przynosi uczucie ulgi, bo wiesz, że za chwilę napijesz się smacznej kawy, coś przekąsisz i odpoczniesz. Świetnie! A teraz pomyśl o Twojej firmie i identyfikacji wizualnej.

Kompleksowa, profesjonalnie opracowana identyfikacja wizualna pozwala:

  • zbudować rozpoznawalną markę;
  • wyróżnić się na tle konkurencji;
  • wzbudzić w klientach określone odczucia;
  • zbudować wizerunek rzetelnej i solidnej firmy;
  • zaoszczędzić czas i pieniądze.

Jak wygląda praca nad identyfikacją wizualną (CI)?

Podstawą efektywnej współpracy z klientem jest rozmowa bądź precyzyjnie wypełniony brief. Rozpoczynając pracę nad identyfikacją wizualną, pytamy o historię Twojej firmy oraz jej misję. Chcemy poznać i dowiedzieć się jak najwięcej o Twoich odbiorcach – kim są, jak wygląda ich codzienność, preferencje zakupowe, jakie wartości są im bliskie. Prześwietlamy także Twoją konkurencję. Precyzujemy, jakie uczucia chcesz wzbudzać w Twoich potencjalnych klientach oraz jakie emocje ma wywoływać kontakt z marką. Rozmawiamy o Twoich preferencjach kolorystycznych, pomysłach i oczekiwaniach. Szereg zgromadzonych informacji pozwala nam rozpocząć pracę nad projektem identyfikacji wizualnej dla Twojej firmy.

Co to jest księga znaku i dlaczego jej potrzebujesz?

Księga znaku to w identyfikacji wizualnej podstawa podstaw. Zawiera opis logotypu oraz możliwe warianty jego prawidłowego zastosowania. Określa między innymi: pole ochronne logo, jego kolorystykę oraz dozwolone zestawienia kolorystyczne, typografię, a także niedozwolone modyfikacje logotypu. Bardziej rozbudowana księga znaku zwiera przykłady wykorzystania logotypu, np.: projekt banerów, wizytówek, oznaczenie samochodów służbowych. Warto zainwestować w księgę znaku, która precyzyjnie określi sposoby wykorzystania i modyfikacji logo, co w przyszłości pozwoli nam uniknąć kosztownych pomyłek w trakcie projektowania materiałów promocyjnych, a także znacznie bardziej dotkliwych wizerunkowych wpadek.

Nowości na naszym blogu

Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) oraz podobne technologie w celu świadczenia usług, dostosowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Możesz zawsze wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że cookies będą zapisane w pamięci urządzenia.