>
Seo-pozycjonowanie

Dlaczego warto inwestować w dobry content marketing?

Odpowiednio przygotowane treści potrafią angażować odbiorców na tyle, że gotowi są w o wiele szybszy sposób podejmować decyzje zakupowe. To jednak niejedyny powód, dla którego warto inwestować w content marketing. Pozostałe przedstawiamy w krótkim kompendium wiedzy.

Dlaczego warto inwestować w dobry content marketing?

Odpowiednio przygotowane treści potrafią angażować odbiorców na tyle, że gotowi są w o wiele szybszy sposób podejmować decyzje zakupowe. To jednak niejedyny powód, dla którego warto inwestować w content marketing. Pozostałe przedstawiamy w krótkim kompendium wiedzy.

Czym jest content marketing?

Content marketing to strategia marketingowa polegająca na tworzeniu i dystrybuowaniu wartościowych z punktu widzenia odbiorcy treści. Za hasłem wartościowe, stoją takie określenia, jak:

  • rzetelne,
  • interesujące,
  • angażujące,
  • edukujące,
  • nienachalne w kontekście reklamowania produktów czy usług danej firmy.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Content Marketing Institute, korzystanie z marketingu treści deklaruje aż 86% firm z sektora B2C i aż 91% firm z sektora B2B.

Źródło: Content Marketing Institute, B2C Content Marketing, 2018

Źródło: Content Marketing Institute, B2C Content Marketing, 2018

Źródło: Content Marketing Institute, B2B Content Marketing, 2018

Źródło: Content Marketing Institute, B2B Content Marketing, 2018

Content Marketing

Cele content marketingu

Głównym celem content marketingu — niezależnie od tego, czy dotyczy on firm z sektora B2C czy B2B — jest przyciągnięcie uwagi ściśle określonej grupy odbiorców i utrzymanie jej wokół danej marki. Wśród pozostałych zadań, które marketing treści świetnie realizuje, polscy marketerzy, przebadani przez IAB Polska, wymieniają: budowanie pozycji eksperta, budowanie wizerunku i świadomości marki, edukacja, wzmocnienie pozycjonowania marki (SEO), wzrost zaangażowania odbiorców, budowanie społeczności wokół marki, pozyskanie leadów i nowych klientów, wzrost lojalności odbiorców wobec marki, zwiększenie ruchu na stronie WWW oraz sprzedaż produktów i usług.

Źródło: IAB Polska, Content marketing — raport z badania, luty 2017

Źródło: IAB Polska, Content marketing — raport z badania, luty 2017

Choć z raportu IAB jednoznacznie wynika, że większość marketerów utożsamia skuteczność content marketingu w kontekście wizerunkowym, natomiast mniejszość — w kontekście sprzedażowym — warto wiedzieć, że w perspektywie czasu, marketing treści może znacząco przełożyć się na pozyskanie lojalnych, powracających klientów. Zgodnie z danymi przedstawionymi przez inbound marketingową agencję Impact, firmy z sektora B2B, korzystające z content marketingu, notują o 67% więcej leadów miesięcznie, natomiast firmy z sektora B2C zdobywają o 88% więcej potencjalnych klientów dzięki marketingowi treści. Jeśli dodamy do tego informację, że 47% klientów zapoznaje się ze średnio 3–5 tekstami na blogu firmy, zanim nawiążą kontakt z przedstawicielami, bez wątpienia zauważymy, jak ogromna siła drzemie w content marketingu.

5 kluczowych powodów, dla których warto inwestować w content marketing

Choć można by się rozdrabniać na dziesiątki powodów, dla których inwestycja w content marketing jest po prostu opłacalna, zdecydowaliśmy się przedstawić pięć kluczowych z punktu widzenia każdego przedsiębiorstwa. Dzięki temu o wiele łatwiej będzie je odnieść do swojej marki.

Kreowanie eksperckiego wizerunku marki

Budowanie wizerunku marki eksperckiej

Ekspercki wizerunek może sprawić, że dana marka będzie przez daną grupę odbiorców uznawana za lidera w branży, nawet, jeśli nie jest nim na przykład pod względem wyników finansowych. Opinia specjalisty w swoich fachu zapewni marce powracalność klientów, którzy będą szukali rozwiązań swoich problemów u źródła, które do tej pory ich nie zawiodło. Mało tego, będą oni polecać markę–eksperta dalej, przyprowadzając kolejnych klientów. Pamiętajmy o tym, że marki eksperckie nie są nachalne w promowaniu swoich produktów i usług, ale podają rzetelne informacje, z których jasno wynika odpowiedź na pytanie zadawane przez konsumenta. O profesjonalizmie świadczy również język, w jakim marka zwraca się do odbiorców oraz regularne publikowanie treści i dystrybuowanie ich odpowiednimi kanałami, do odpowiednich osób, o odpowiednim czasie.

Budowanie lojalnej społeczności wokół marki

Marka postrzegana przez odbiorców, jako ekspercka, nie powinna mieć problemu ze zbudowaniem społeczności, w której znajdą się jej zwolennicy. Zaangażowani odbiorcy dość szybko staną się bardzo wiarygodnymi ambasadorami marki, którzy zachęcą innych do zainteresowania się nią. W dodatku, dzięki user genereted content, który stworzą, na przykład oznaczając produkty marki na swoich profilach w mediach społecznościowych czy udostępniając treści dystrybuowane przez markę, pomogą w jeszcze szerszym dotarciu do podobnych konsumentów, którzy w krótkim czasie mogą stać się potencjalnymi klientami marki. Pamiętajmy, że nie ma nic cenniejszego niż lojalny klient i nic trudniejszego niż utrzymanie go przy marce, dlatego starajmy się cały czas serwować swojej społeczności tak samo wysoką jakość treści, dzięki której zdobyliśmy ich serca na samym początku.

Budowanie społeczności
Lead generation

Generowanie sprzedaży

Na ten punkt z pewnością czekała większość Czytelników. Content marketing potrafi realnie wpływać na sprzedaż. Przede wszystkim dlatego, że dostarcza wysokojakościowych leadów — osób, które są gotowe podjąć daną decyzję zakupową, ale czekają na ten ostatni bodziec. Odpowiednio przygotowane treści pozwolą im znacznie szybciej zdecydować się na zakup konkretnego produktu lub skorzystanie z konkretnej usługi i stać się rzeczywistymi klientami marki. Wystarczy rozważnie postępować z rozgrzanymi leadami i nienachalnie, ale profesjonalnie kierować ich uwagę  na daną ofertę.

Generowanie sprzedaży

Na ten punkt z pewnością czekała większość Czytelników. Content marketing potrafi realnie wpływać na sprzedaż. Przede wszystkim dlatego, że dostarcza wysokojakościowych leadów — osób, które są gotowe podjąć daną decyzję zakupową, ale czekają na ten ostatni bodziec. Odpowiednio przygotowane treści pozwolą im znacznie szybciej zdecydować się na zakup konkretnego produktu lub skorzystanie z konkretnej usługi i stać się rzeczywistymi klientami marki. Wystarczy rozważnie postępować z rozgrzanymi leadami i nienachalnie, ale profesjonalnie kierować ich uwagę  na daną ofertę.

Lead generation

Zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarkach (SEO)

Content marketing może mieć również ogromny wpływ na SEO. Dzieje się tak, ponieważ roboty wyszukiwarek, odpowiedzialne za sprawdzanie treści w witrynach internetowych, zwracają uwagę nie tylko na nasycenie słów kluczowych oraz ich unikalność, ale również na jakość. Warto więc budować content na tzw. długi ogon (long tail SEO), czyli nie na pojedyncze słowa kluczowe, ale również na długie frazy, składające się z kilku członów (np. pytania, które tak chętnie wpisywane są przez internautów do wyszukiwarek). Za pomocą takich zabiegów możliwe jest znalezienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Nic więc dziwnego, że SEO nazywane bywa pozytywnym skutkiem ubocznym content marketingu.

Zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarkach (SEO)
Lead generation

Prosta mierzalność

Działania marketingowe powinny być mierzone nie tylko po to, by nie przepalać budżetu, ale również — czy przede wszystkim — po to, by wyciągać wnioski prowadzące do stosowania najlepiej konwertujących metod. Skuteczność treści content marketingowych można zmierzyć w prosty sposób, korzystając z UTM czy skracarek linków, które dają dostęp do chociaż podstawowej analityki. Można stosować również heatmapy, scrollmapy, clickmapy i inne narzędzia analityczne. Jeśli prowadzimy na przykład firmowego bloga, warto zaimplementować Google Analytics, by mierzyć zasięg treści, liczbę unikalnych użytkowników, którzy się z nimi zapoznali, czas sesji, wskaźnik odrzucać i wszystkie inne, dostępna wskaźniki zaangażowania. W mediach społecznościowych warto zwracać uwagę nie tylko na liczbę polubień, ale również na komentarze i przejścia na stronę docelową. W przypadku e–booków, patrzmy na liczbę pobrań i liczbę zapytań, jakie pojawią się po jego publikacji, natomiast, jeśli chodzi o wszelkie formy video (w tym webinaria czy live'y), interesować powinna nas liczba wyświetleń oraz ewentualnych interakcji. Poza metryką ROI (zwrot z inwestycji) warto też posługiwać się KPI (kluczowe czynniki sukcesu), które należy określić jeszcze przed rozpoczęciem działań, by ostatecznie było się do czego odnieść.

Prosta mierzalność

Działania marketingowe powinny być mierzone nie tylko po to, by nie przepalać budżetu, ale również — czy przede wszystkim — po to, by wyciągać wnioski prowadzące do stosowania najlepiej konwertujących metod. Skuteczność treści content marketingowych można zmierzyć w prosty sposób, korzystając z UTM czy skracarek linków, które dają dostęp do chociaż podstawowej analityki. Można stosować również heatmapy, scrollmapy, clickmapy i inne narzędzia analityczne. Jeśli prowadzimy na przykład firmowego bloga, warto zaimplementować Google Analytics, by mierzyć zasięg treści, liczbę unikalnych użytkowników, którzy się z nimi zapoznali, czas sesji, wskaźnik odrzucać i wszystkie inne, dostępna wskaźniki zaangażowania. W mediach społecznościowych warto zwracać uwagę nie tylko na liczbę polubień, ale również na komentarze i przejścia na stronę docelową. W przypadku e–booków, patrzmy na liczbę pobrań i liczbę zapytań, jakie pojawią się po jego publikacji, natomiast, jeśli chodzi o wszelkie formy video (w tym webinaria czy live'y), interesować powinna nas liczba wyświetleń oraz ewentualnych interakcji. Poza metryką ROI (zwrot z inwestycji) warto też posługiwać się KPI (kluczowe czynniki sukcesu), które należy określić jeszcze przed rozpoczęciem działań, by ostatecznie było się do czego odnieść.

Lead generation

Chcesz rozpocząć przygodę z Content Marketingiem?

Decydując się na wdrożenie w swojej firmie strategii content marketingowej, warto pamiętać, że nie możemy spodziewać się natychmiastowych efektów. Marketing treści jest bowiem nastawiony na długofalowe efekty, u podstaw których leżą silne relacje z odbiorcą. A na zbudowanie takiej więzi potrzeba czasu.

Nowości na naszym blogu

Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) oraz podobne technologie w celu świadczenia usług, dostosowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Możesz zawsze wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że cookies będą zapisane w pamięci urządzenia.